Innowacje, projekty, inwestycje i inne informacje
Kosz zainstalowano u ujścia rzeki Słupi.
Więcej informacji na stronie: https://www.facebook.com/fundacjamare ; http://ustkaport.pl/w-usteckim-porcie-dziala-koszt-do-odlowu-odpadow-i-smieci-z-wody/
Zdjęcia: Fundacja Mare
Trash Trawl zbiera płynące z nurtem rzeki śmieci.
Krótka charakterystyka:
- modułowe boomy,
- uformowane kadłuby,
- zarówno kadłuby, jak i boomy wykonane w 100% z PEHD
pochodzącego z recyklingu,
- możliwość dostosowania do różnych szerokości rzek,
- proste i solidne połączenie między kolektorem a boomami (również dla
bezpieczeństwa),
- działa 24/7.
Więcej szczegółów na naszej stronie w zakładce "Retroreflektometry".
Krótka charakterystyka: Specjalnie obniżona przyczepa z 400-litrowym podgrzewaczem do materiałów termoplastycznych. Jest wyposażona w dodatkowy akumulator litowy 10 -15 kWh (LiFePO4), co przekłada się na redukcję emisji CO2 do 2,5 tony rocznie. Podgrzewacz jest wyposażony w płaszcz z gorącym olejem i silną przekładnię mieszającą zarówno materiał w bloku jak i w worku. Duży otwór do napełniania jest nisko osadzony i ergonomicznie umieszczony z przodu oraz wyposażony w wyłącznik bezpieczeństwa zatrzymujący mieszanie przy otwartej pokrywie. Ogrzewanie odbywa się za pomocą palnika na olej napędowy, a po podłączeniu do sieci można zastosować grzałkę elektryczną o mocy 2 kW (ogrzewanie utrzymujące). Ręcznie obsługiwany wylot oleju z tyłu. Wyświetlacz LED dla kontroli temperatury i program RME-MIX dla materiału. Wyświetlacz dotykowy zapewniający prosty przegląd układu akumulatora (baterii). Inwerter Multi Plus-II zapewnia systemowi moc 3000kVA i ma wbudowaną ładowarkę 70A.
Sprzęt posiada znak CE. Stojak na znaki i oświetlenie ostrzegawcze w zestawie.
Po TrashTrawl, następny produkt SpillTech jest wykonywany z materiału PEHD pochodzącego w 100% z recyclingu. Mowa o koszu portowym PortBin. To kolejna duża zaleta tego popularnego rozwiązania dla czystych marin.
Parę dni temu Przewodniczący Parlamentu Norweskiego odwiedził stoisko firmy SpillTech, na którym prezentowano kosze PortBin i inne rozwiązania ochrony środowiska wodnego i jego otoczenia.
Świat coraz bardziej tonie w tworzywach sztucznych. Centrum Międzynarodowego Prawa Ochrony Środowiska twierdzi, że powstrzymanie wzrostu zanieczyszczeń plastikiem jest kluczowym elementem w walce z kryzysem klimatycznym.
Z przeprowadzanych badań nad wpływem tworzyw sztucznych na morza i oceany wynika, że "mikro cząsteczki plastiku są toksyczne dla fitoplanktonu – który pobiera dwutlenek węgla z atmosfery i wody oceanicznej i produkuje węglowodory poprzez fotosyntezę – i zooplankton – mikroskopijne stworzenia, które transportują węgiel głęboko do oceanu. Bez istnienia tego kluczowego elementu w procesie, CO2 absorbowany przez fitoplankton szybko wróciłby do wód powierzchniowych i atmosfery”.„Istnieje możliwość, że mikro cząsteczki plastiku szkodzą klimatowi nie tylko poprzez uwalnianie metanu, ale także zakłócanie zdolności oceanów do pełnienia funkcji naturalnego pochłaniacza dwutlenku węgla”.
Rozwiązania PortBin zbierając odpady z tworzyw sztucznych, zanim te zostaną rozłożone na mikro cząsteczki, przyczyniają się do poprawy jakości naszych wód i ochrony środowiska.
Rury PEHD, które są podstawowym materiałem używanym w wielu rozwiązaniach firmy będą pochodzić z recyklingu. PortBin Trashtrawl będzie pierwszym urządzeniem, w którym zostaną one użyte.
PortBin Tide XL - "większy brat" kosza PortBin- został ulepszony o większą pływalność i lepszą stabilność. Jest wyposażony w kosz o pojemności około 1000 litrów, a jego przeznaczeniem jest oczyszczanie wody w porcie.
Poniższe wideo zostało nagrane w porcie w Sandefjord - Norwegia (testy) i Esbjerg - Dania.
PortBin TrashTrawl, nazywany również tratwą, bo przypomina ją wyglądem, nie jest w ogóle zasilany prądem. Zbiera płynące z prędkością nurtu śmieci w sposob naturalny. Boomy służą do ukierunkowania śmieci w kierunku tratwy, by zatrzymać je w koszu, a śmieci ponadgabarytowe zatrzymują się w ramionach boomów. TrashTrawl nie wywołuje drgań, wirów. Nie wpływa więc negatywnie na środowisko naturalne i żyjące w rzece organizmy.
Zasada działania PortBin TrashTrawl:
https://www.youtube.com/watch?v=JeVzP6ZTpMA&list=TLGG3RaTxVRsXzQyNDEwMjAyMg
https://www.youtube.com/watch?v=BjUYtAGT4bs&list=TLGG_8LJemSjf9cyNDEwMjAyMg
PortBin tide
PortBin tide XL
PortBin TrashTrawl
PortBin Robot (w fazie rozwoju)
PortBin ShoreCleaner
PortBin Seabed (w fazie rozwoju)
Kosze PortBin można używać cały rok (o ile zbiornik wodny, gdzie są umieszczone nie zamarzł lub do -18°C ).
Kosze są wyposażone w najbardziej wytrzymały silnik dostępny na rynku (firmy Kasco), który pierwotnie był przeznaczony do odladzania w portach, a obecnie jest także stosowany w fontannach.
Więcej na stronie: https://spilltech.no/portbin-toolbox/portbin-seabed.html
Miernik grubości z naszej oferty służy do pomiaru oznakowania poziomego wykonanego w różnej technologii.
Urządzenie mierzy oznakowanie do +12,7 mm.
Miernik grubości można kupić także w zestawie z mikroskopem kieszonkowym, termometrem punkcyjnym, miernikiem grubości oznakowania na mokro, składaną linijką i wagą elektryczną, a wszystko zapakowane w poręcznej walizce transportowej.
Niektórzy Klienci pytają o wyposażenie koszy portowych PortBin w absorbent oleju. Jest to możliwe, ale nie ma uzasadnienia ani z ekonomicznego, ani z biologicznego punktu widzenia.
Informacje uzyskane od Norweskiej Administracji Przybrzeżnej (Norwegian Coastal Administration):
W usuwaniu wycieków ropy jednym z rozwiązań jest połączenie dyspersji chemicznej i mechanicznej. Mechaniczna dyspersja to przede wszystkim fale. W przypadku większych ilości plam olejowych zawsze konieczne jest ich usunięcie.
A co z mniejszymi wyciekami w porcie?Przy ciągłym wycieku mniejszych ilości ropy (tworzących dobrze znaną cienką, kolorową warstwę), znajdź źródło i zatrzymaj je.
Jeśli są to mniejsze wycieki, mówimy o kodzie 1, 2 i 3 z poniższej tabeli, cienki film zostanie naturalnie rozproszony przez siły mechaniczne, takie jak fale łamiące. Jednak w portach woda często jest spokojna. W takich okolicznościach silne śmigło ssące wewnątrz kosza PortBin będzie działać jak „fale łamiące” i będzie siłą mechaniczną rozpraszać film olejowy.
Lp. |
Opis |
Grubość warstwy (µm, mikrometry) |
Litry/km² |
1 |
Połysk (Sheen) |
0,04 – 0,30 |
40 - 300 |
2 |
Tęcza (Rainbow) |
0,3 – 5,0 |
300 - 5000 |
3 |
Metaliczny (Metallic) |
5,0 – 50 |
5000 – 50 000 |
4 |
Nieciągły, prawdziwy kolor oleju (Discontinous True Oil Color) |
50 – 200 |
50 000 – 200 000 |
5 |
Ciągły, prawdziwy kolor oleju (Continous, True Oil Color) |
Więcej niż 200 |
Więcej niż 200 000 |
Tabela 1: Terminologia dla różnych warstw rozlanego oleju widoczna na powierzchni wody
Ilustracja 1: Wyciek oleju ma tylko połysk i tęczę i nie podlega działaniu.
Jedna z największych w Europie niezależnych organizacji badawczych - Norweska SINTEF, oświadcza, że:
„PortBin tide działa na zasadzie odpieniaczy wycieku oleju i wykorzystuje śmigło napędowe do zasysania wody powierzchniowej. Woda powierzchniowa jest rozprowadzana i rozcieńczana pod powierzchnią. W tym procesie zassane cienkie warstwy oleju zostaną poddane obróbce mechanicznej i zostaną zmieszane z leżącymi pod powierzchnią masami wody. Cienkie warstwy oleju w kategoriach Sheen, Rainbow i Metallic będą w większości kroplami oleju <70μm i ulegną naturalnemu rozproszeniu i zostaną zintegrowane z wodą.”
Naturalne bakterie morskie są zawsze obecne. Korzystanie z PortBin przyspieszającego proces biologiczny jest absolutnie najbardziej przyjaznym dla środowiska rozwiązaniem.
Absorbent, w który mógłby być wyposażony kosz PortBin miałby bardzo niską objętość chłonną. Jest on najczęściej wykonany z polipropylenu. Z czasem traci one swoje zdolności hydrofobowe, a nawet może generować mikro plastik. Absorbent należy regularnie wymieniać, a zużyty materiał musi być utylizowany. Jest to więc czasochłonne i drogie rozwiązanie. Optymalnym rozwiązaniem będzie więc pozwolenie, aby natura sama wykonała tę pracę.
Ze szkodą dla środowiska jest większy wyciek ropy, bo przekracza naturalną pojemność środowiska. W takim wypadku używamy węży sorpcyjnych. Wszystkie węże sorpcyjne dostarczane przez SpillTech są wykonane z waty bawełnianej, o najmniejszym możliwym śladzie środowiskowym.
Nasi Klienci często pytają nas jakie są różnice pomiędzy koszem PortBin tide shallow i PortBin tide Standard. W odpowiedzi SpillTech przygotował dla Państwa krótki film:
Współpraca z Fundacją MARE nabiera tempa. Kolejne 3 kosze PortBin przekazano do polskich marin.
Linki:
https://www.iln24.pl/acer-polska-walczy-z-plastikiem-w-baltyku/
https://www.gospodarkamorska.pl/kolejne-trzy-morskie-kosze-dla-czystszego-baltyku-zdjecia-64781
Fundacja Mare zakupiła kolejne 2 kosze PortBin. Jeden z nich został zainstalowany w Marinie w Gdańsku, a miejscem przeznaczenia drugiego jest Władysławowo.
Tutaj można przeczytać artykuł z przekazania PortBin do Mariny w Gdańsku:
https://www.gdansk.pl/wiadomosci/Kolejny-morski-kosz-na-smieci-zacumuje-w-gdanskiej-marinie,a,220856
W dniach 2-3 grudnia 2021 r. odbyły się specjalistyczne warsztaty z zakresu drogownictwa w ramach Latającego Uniwersytetu Drogowego. Cieszymy się, że wśród sprzętów dostępnych dla studentów znalazł się dostarczony przez nas retroreflektometr LTL-XL firmy DELTA.
Więcej o tym wydarzeniu można przeczytać w aktualnościach PB: https://pb.edu.pl/2021/12/02/perfekcyjne-ladowanie-na-pb-latajacy-uniwersytet-drogowy/
Przystań Jachtowa w Pucku, to kolejne miejsce, gdzie zainstalowano kosz portowy PortBin. Urządzenie zaprojektowane i wykonane przez SpillTech przy współpracy z Norweskim Departamentem Ochrony Środowiska skutecznie zbiera pływające na powierzchni wody śmieci morskie i portowe.
O tym wydarzeniu napisali:
https://fundacjamare.pl/kolejny-morski-kosz-na-polskim-wybrzezu-wylowi-smieci-z-portu-w-pucku-/
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=5047375728623558&id=292430000784845
https://puck.naszemiasto.pl/w-porcie-w-pucku-zainstalowano-specjalistyczny-kosz-morski/ar/c1-8518955
https://www.facebook.com/Mieczkowska.Anna/posts/264951635638077
Dzięki współpracy z Fundacją Mare - kosz PortBin tide oczyszcza wody Bałtyku w kolejnym polskim porcie. Wczoraj nastąpiło jego oficjalne przekazanie do Portu w Kołobrzegu. PortBin tide został umieszczony przy nabrzeżu Warzelniczym 3.
Kosz ma również zwiększać świadomość ekologiczną wśród odwiedzających port co trafia do naszych wód.
Dziękujemy za miłe przyjęcie i życzymy zadowolenia z jego użytkowania.
Więcej o tym wydarzeniu w materiałach wideo i artykułach:
https://miastokolobrzeg.pl/wiadomosci/25837-kosz-portbin-tide-zainstalowany-w.html
https://www.informacje.kolobrzeg.pl/miastokg/14103-kosz-morski-w-porcie-kolobrzeg
Cieszymy się, że dzięki współpracy z Fundacją MARE kolejny kosz PortBin tide oczyszcza wody Bałtyku. Wczoraj przekazano go do Mariny na Wyspie Sobieszewskiej.
O tym wydarzeniu można przeczytać:
https://fundacjamare.pl/kolejny-morski-kosz-dla-czystszego-baltyku/
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1921394074695622&id=530184343816609
Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Sopocie zamówił dla Gminy Sopot kosz portowy PortBin tide shallow. Kosz o wymiarach 150 cm x 150 cm x 90 cm jest nieco płytszy od standardowego PortBin tide, ale również wyposażony w 30 litrowy kosz i przeznaczony jest do płytszych zbiorników wodnych. Kosz portowy PortBin tworzy wir na powierzchni wody i skutecznie wciąga pływające śmieci do środka.
Kosz oczyszcza wody sopockiej mariny od 13 sierpnia br.
PortBin tide shallow vs. PortBin tide
W dniu 2 sierpnia br. Fundacja MARE i Scopus zawarły Umowę Współpracy, na mocy której będą współpracować w celu promowania urządzeń portowych PortBin zbierających pływające śmieci z powierzchni wody do kosza, a tym samym usuwaniu m.in. pływających plastikowych odpadów i innych zanieczyszczeń, zanim ulegną degradacji.
Fundacja MARE jest jedyną organizacją pozarządową w Polsce, której działania skupiają się wyłącznie na ochronie ekosystemów morskich, ze szczególnym naciskiem na ochronę ekosystemu naszego rodzimego Morza Bałtyckiego.
Dla producenta koszy portowych PortBin - firmy SpillTech i dla nas to duże wyróżnienie.
Jest nam miło poinformować, że kosz portowy PortBin został zainstalowany w Marinie Gdańsk.
Poniżej, dzięki uprzejmości Mariny, umieściliśmy film dokumentujący jego działanie.
Zapraszamy także do przeczytania artykułu umieszczonego na stronie Mariny: https://www.sportgdansk.pl/portbin-kolejny-kosz-pozwoli-ograniczyc-ilosc-smieci-na-motlawie/
Zrównoważone miasta opierają się na wydajnych, bezpiecznych i przyjaznych sieciach drogowych. Pragnąć utrzymać drogi na tym poziomie, administracja drogowa musi regularnie monitorować sieć drogową. Eksperci od zarządzania drogami, aby najlepiej wykonać to zadanie potrzebują inteligentnych i przyjaznych dla użytkownika rozwiązań, które ograniczą wszelkie możliwe błędy ludzkie, optymalizując zasoby menedżerskie pod względem kosztów i czasu. To kierunek, w którym zmierza najnowszy produkt ViaTech. Dział badań i rozwoju firmy ViaTech opracował innowacyjną technologię opartą na technikach widzenia komputerowego - ViAI. Dzięki systemowi kamer o wysokiej rozdzielczości (czujnik), ViAI oferuje zautomatyzowany system pomiarowy do monitorowania i inspekcji dróg. ViAI rejestruje, lokalizuje i raportuje stan dróg i wyposażenia pasa drogowego, przy zachowaniu prywatności, zgodnie z zasadami RODO. Czułość ViAI umożliwia wykrywanie takich cech, jak uszkodzenia nawierzchni drogowych w bardzo wczesnym etapie, ostrzega o działaniach i prowadzi do natychmiastowych działań w razie potrzeby.
ViAI w połączeniu z mobilnym systemem mapowania 3D (ViaPPS) oferuje potężne narzędzie, które integruje wykrywanie i ekstrakcję cech (ViAI) ze szczegółową i dokładną chmurą punktów 3D (ViaPPS) badanej nawierzchni i pobocza. Połączenie tych rozwiązań jest doskonałym przykładem inteligentnego, niezawodnego i przyjaznego dla użytkownika rozwiązania do monitorowania, kontroli, utrzymania i odbioru każdej nawierzchni drogowej w każdym cyklu jej życia.
Rys. 1 i 2 Obraz RGB z systemu VPS z odpowiednimi punktami LiDAR z czujnika Velodyne
„Obraz jest wart więcej niż tysiąc słów”, ale nie dla komputera. Jak zinterpretować/wyłonić kontekst z tablicy pikseli? Rozpoznawanie i wykrywanie obiektów to jedno podejście. Następnym krokiem jest znalezienie relacji odrębnych obiektów na ekranie. Brzmi to na łatwe zadanie zarówno w wymiarach X, jak i Y, jeśli znamy centroidę lub wielokąt opisujący poszczególne obiekty. Sytuacja staje się nieco bardziej skomplikowana, gdy chcemy zapytać komputer czy obiekt znajduje się za, czy jest przed drugim obiektem. Komputery wciąż borykają się z percepcją głębi.
Nowy projekt firmy SpillTech
Norweska firma SpillTech stworzyła robota Portbin, który aktywnie zbiera pływające śmieci ze zbiorników wodnych (portów, przystani, miejsc turystycznych).
Norweska gmina Moss miała poważne problemy związane z lontem detonacyjnym i pozostałościami szczątków skalnych wrzuconych do morza. Krajowe organy ochrony środowiska nałożyły wysokie kary za zanieczyszczenie środowiska. Z dialogu pomiędzy SpillTech i Norweskim Departamentem Środowiska zrodził się pomysł stworzenia autonomicznego urządzenia.
Robot PortBin ma szerokość 240 cm. Do jego transportu można użyć małą przyczepę. Jednostka zbierająca jest wyposażona w siatkowy worek ( big bag ), podobny do tych stosowanych w TrashTrawl i XL.
Na chwilę obecną urządzenie Robot PortBin jest prototypem i jest w fazie rozwoju, na podstawie umowy współpracy pomiędzy USN (The University of South East Norway) i SpillTech.